10  TIPS  FÖR  DIG  SOM  VILL OUTSOURCA  KUNDSERVICE

Outsourcing av kundservice, eller att outsourca kundtjänst, är idag en kritisk komponent i företagsstrategier på den globala marknaden. Med potentiella fördelar som kostnadsminskning, effektivisering och ökad flexibilitet, är det ett arbetssätt som inte kan ignoreras. För att maximera fördelarna krävs dock en genomtänkt plan, skickligt genomförande och noggrann uppföljning.

I denna artikel, som lanseras nu vid årsskiftet 2023/2024, ger vi:

10 grundläggande tips för att outsourca kundtjänst effektivt:

  1. Tydliga mål: Definiera specifika mål med outsourcingen, såsom kostnadsreducering eller förbättrad kundupplevelse ska ge er i förhållande till nuläget.
  2. Rätt partner: Välj en partner med beprövad erfarenhet inom kundservice, baserat på deras kompetens, tillgänglighet, kostnadseffektivitet och referenser.
  3. Effektiv kommunikation: Utveckla en kommunikationsstrategi som garanterar tydliga riktlinjer och smidig kontakt mellan ditt företag och outsourcing-partnern.
  4. Utbildningsplan: Utarbeta en plan för att utbilda outsourcing-partnerns personal om företagets produkter, tjänster och kultur.
  5. Service Level Agreement (SLA): Skapa ett SLA som tydligt definierar förväntningar, ansvarsområden och tidsramar och som är förankrat i målbilden.
  6. Testa processer: Genomför tester för att säkerställa att system och processer är robusta och fungerar effektivt.
  7. Utvärderingsplan: Implementera en plan för att kontinuerligt övervaka och utvärdera outsourcing-partnerns prestanda mot SLA.
  8. Säkerhet och integritet: Se till att outsourcing-partnern har starka säkerhetsåtgärder för att skydda känslig information.
  9. Utvärdering och optimering: Genomför regelbundna utvärderingar och justeringar för att förbättra processerna tillsammans med partnern. Använd verktyg som SWOT-analyser och kundundersökningar för insikter.
  10. Kontinuerlig utbildning: Genomför regelbunden utbildning för att hålla outsourcing-partnern uppdaterad med nya produkter, tjänster och kundservicekompetenser.

Vi rekommenderar att du läser “Nyckelstrategier för minskade kostnader och förbättrad kundnöjdhet” för fördjupning.

Om Online

Vi erbjuder en mix av kostnadseffektivitet, expertis, teknologi, samt en flexibel och skalbar organisation. Våra lösningar

  • reducerar ärendevolymen med upp till 30%
  • minskar hanteringstiden med upp till 25%
  • bibehåller eller ökar kundnöjdheten

Våra insatser har lett till att kundservicekostnaderna för våra uppdragsgivare har minskat med över 20%. Vi strävar efter att gå bortom standardlösningarna och anpassa kundservice så att både ärendevolymer och hanteringstider minskar samtidigt som kundnöjdheten ökar. Läs ett av våra case om hur vi har arbetat med en av våra uppdragsgivare för att uppnå detta.

Artiklar om hållbar kundservice

Del 1: Så kan kundservice bidra till minskade koldioxidutsläpp

Del 2: Så kan inkluderande kunddialoger öka samhällets hållbarhet

Del 3: Så skapas en hållbar arbetsmiljö i kundservice

 

Extern läsning

CIO. “10 Tips for Successfully Outsourcing Your Customer Service.”

Deloitte. “Outsourcing Customer Service: A Strategy for Managing Costs and Improving Service Levels.”

Harvard Business Review. “The Pros and Cons of Outsourcing Customer Service.”

Entrepreneur. “10 Steps to Outsourcing Customer Support.”

Forbes. “The Top 10 Dos and Don’ts of Outsourcing Customer Service.”

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up