Med hjälp av chatt har Den Norske Bank, DNB, förstärkt sitt digitala erbjudande. Utvalda bilhandlare i Sverige och Norge har med tjänsten Dealerpad Chat ökat konverteringen på sina digitala bilannonser under 2019. Av chattdialogerna som genomfördes i direkt anslutning till annonsen resulterade 16 % i direkta kundleads till bilhandlarna samt tjugo direkta försäljningar.
Annonser som väcker intresse skapar ofta en mängd spontana frågor och funderingar hos den som är intresserad. För att konvertera kunden från att vara intresserad till att bli en köpare behöver sådana funderingar fångas upp i stunden. Med en chatt går en digital annons från att vara ett reaktivt budskap till att vara en levande och proaktiv säljkanal.
Dealerpad Chat – en chattjänst från DNB och Online
Dealerpad är en del av DNB:s portfölj för att digitalisera bilhandeln. Med lansering av Dealerpad Chat i januari 2019 har den digitala bilhandeln på nätet bemannats med liveagenter. Full effekt har nåtts av den digitala satsningen och skapat liv i den digitala kanalen genom att:
- Bilhandlaren har upplevts som tillgänglig och tagit hand om sina kunder.
- Kunderna fått svar på sina frågor.
- Proaktiva relationer har skapats med människor som visar köpsignaler.
- Direkta dialog har förts kunder som fångat upp vad de tycker, upplever och frågar.
Slutkunden har snabbt fått svar på vanliga frågor om bilen, finansiering och bilhandlaren. Online har stått bakom DNB med chattsystem och bemanning av liveagenter. Dealerpad Chat har omfattat:
- LiveChat alla dagar 08-22 med responstidskrav på under 30 sekunder.
- Liveagenter som svarat på vanliga frågor eller förankrat en fortsatt dialog.
- Kunskap om kunderna som fångats upp och återförts.
Ökad närvaro ger ökad konvertering
Med anpassade och relevanta dialoger har kunderna upplevt en ökad närvaro på nätet och en hög servicegrad vilket är grunden för ökad försäljning och kundlojalitet. Effekten har inte uteblivit. Under det första halvåret som tjänsten varit tillgänglig på utvalda bilhandlares annonser har 27 600 besökare fått möjlighet att nyttja tjänsten. Antalet som valt att göra detta har uppgått till cirka 400 stycken, 1,4 %. Fördelningen av vad dialogerna handlade om:
- 45 % fick direkt hjälp i chatten med finansieringsfrågor.
- 18 % fick hjälp med frågor som rörde hur de skulle signera och betala en bil.
- 15 % hade frågor om bilen som annonserades.
- 8 %, hade frågor om bilhandlaren (till exempel öppettider, kontaktuppgifter och namn på säljare).
Dealerpad Chat har bidragit till anknytning och dialog mellan bilköpare och handlare vilket har underlättat för genomförande av försäljning. Av de 400 genomförda dialogerna resulterade 62 stycken i ett konkreta kundleads till bilhandlaren. Därutöver genomfördes även tjugo direkta bilförsäljningar direkt på nätet.
Starta din chatt idag på din sajt!
Med fyra enkla steg är du igång med chatt på din sajt och förvandlar den från en butik utan personal till en levande arena som hjälper besökarna att bli kunder.
- Kontakta Online med vilka behov du har. Läs mer om våra tjänster på www.onlinesverige.se/livechatt-2
- Därefter förser du oss med övergripande uppgifter om dig själv som e-handlare. Online hjälper dig med enkla formulär som du fyller i. Materialet används för utbildning och för kunskapsdatabaser som agenterna har direkt tillgång till.
- Online presenterar grafisk layout för chattknapp och chattfönster för ditt godkännande.
- Allt du därefter behöver göra är att klistra in ett enkelt script på din sajt för att aktivera tjänsten.
Är du bilhandlare och kund hos DNB? Läs mer på www.nyfikendnb.se.
Vill du veta mer om hur Online kan sätta upp botar och live-chatt för dig? Läs mer här! 🙂