Framgång – vad är hemligheten? Att känna till dina svagheter
Barn och onyktra människor säger som det är, sägs det. Får vi föreslå att kunder som nyss kommit i kontakt med ditt varumärke läggs till på listan? För aldrig har väl en kund varit mer benägen att dela med sig av sina ocensurerade åsikter om dig än precis efter att hen varit i kontakt med dig.
Mest sugna på att berätta precis hur de känner och tänker är nog de kunder som är frustrerade, arga eller besvikna. De som blivit väldigt positivt överraskade kommer nog också igång ganska lätt. Starka känslor får människor att prata – speciellt om det handlar om starka känslor som upprör.
Inte jättekul, tänker du, att sitta och lyssna på någon som anmärker på alla dina brister och fel – och det är sant, förstås. Men om du omger dig med nickedockor jämt så kommer du aldrig att växa och utvecklas. Du behöver inte lyssna på den redan omvända församlingen för att lyckas predika till dem. Du behöver lära dig från de som har direkt erfarenhet av dina brister. Visst, det kanske blir jobbigt – men du vet, det gör ont när knoppar brister. Det är kunder som velat kasta ut mobilen genom fönstret i ren frustration över ett tekniskt fel på din sajt som verkligen kan hjälpa dig.
Enkelt och kostnadseffektivt, med en imponerande svarsfrekvens
Tellmenow hjälper dig att ta vara på den möjligheten med vältajmade, okomplicerade uppföljningsenkäter. Enkla frågor gör det lätt för dina kunder att delta, vilket en svarsfrekvens på 40% vittnar om. Dessutom svarar hela 80% av de som deltagit på följdfrågor. Det här är ett gyllene tillfälle att få användbar information från de som upplevt ett problem så att du kan fixa det som stört dem, be om ursäkt, få dem att känna sig uppskattade, och se till att inga fler kunder behöver stöta på samma problem.
Information är givetvis inte mer värdefull än en gör den. Tellmenow bör bara vara en del av din kundnöjdhetsresearch. Du behöver göra kvalitativa intervjuer och undersökningar för att förstå dina kunders livsstil, produktpreferenser och vanor – och sedan måste du lägga ihop allt och dra slutsatser. Om Peter får ständigt låga betyg och kommentarer om en otrevlig ton bör du självklart ta dig ett snack med Peter. Men Lisas kunder, som ger henne toppbetyg, klagar på hur krångligt det är att slutföra ett köp. Information från andra källor kanske kan förklara varför – och till och med vilka andra e-handelssidor du bör inspireras av.
Det är inte antingen eller – du kan och bör göra både och. Det som gör Tellmenow så fördelaktigt är att det är automatiserad och därför så kostnadseffektivt. Det är som ett konstant finger på pulsen med en imponerande svarsfrekvens, så att du aldrig mer behöver gissa vad dina kunder tycker om dig.
Vad är värre än att få höra att navigeringen på din webbplats är förskräcklig? Att inte få höra det – och förlora kunder som resultat. Med Tellmenow jämte dina kvalitativa kundundersökningar kan du öka både försäljningen och kundlojaliteten.