Kombinationen Som Sätter Fart På Företagets B2B-Försäljning

Många företag skulle kunna öka B2B-försäljning genom att samordna enheter som vanligtvis har separat kontakt med kunderna. Genom koordinera kundservice, innesäljare och fältsäljare runt kunden och få dessa att arbeta mot gemensamma mål, utnyttjas kompetenser effektivare och starkare kundresor skapas.

Kundservice: Kundupplevelse säljer och utvecklar

Kundservice hjälper kunder, men betraktas den som enbart en kostnadspost riskeras uteblivna intäkter. Nyttja kundserviceagenterna som en del av försäljningsorganisationen. Använd dem till att också identifiera merförsäljning och stötta innesäljare och fältsäljare:

  • En kundserviceagent behöver en personlighet som likt innesäljaren är en god lyssnare, likt fältsäljaren problemlösande, drivande och effektiv. En förlegad uppfattning är att en kundserviceagent bara lyssnar för att hantera kundkontakten.
  • Kundservice har en god insikt i hur företaget upplevs. Använd kunskapen för att identifiera hur kundresan kan förenklas: Vad kan automatiseras? Vilka ärenden och situationer är värdeskapande för både företaget och kund? Hur ökas värdeutvecklingen av dessa?
  • Kundserviceenheter mäts ofta på snabbhet. Komplettera med den för företaget viktiga genomsnittliga kundservicekostnaden per kund eller ordervolym, retention, merförsäljningsvärde per kund samt fördelning mellan ordermottagning och support.

Fältsäljare: Använd talangerna där de är som bäst

Fältsäljarens direktkontakt med kunden skapar en förtroendefull relation som generar intäkter över lång tid. Fältsäljaren är problemlösare och behöver tid för att förstå, bekräfta och möta kunden. Att se över vad fältsäljaren lägger sin tid på är en framgångsfaktor:

  • Fältsäljaren måste vara serviceorienterad, pragmatisk, förtroendeskapande och en god förhandlare. En innesäljare, som har helt andra värdefulla personliga egenskaper, lyckas sällan och vice versa.
  • Låt fältsäljarens ansvara för att öka antalet nya kunder samt underhålla de strategiskt viktigaste. Övriga kundkontakter kan skötas av kundservice eller innesäljare.
  • Detaljstudera de nyckeltal som ger fyllda orderböcker, till exempel antal nykundsmöten per vecka och antal möten med befintliga kunder. Andra är fördelningen nykundsförsäljning jämfört med merförsäljning och omsättningsutveckling per kund.

Innesäljare: Hastighet är intäkter

Att fältsäljare själv bokar sina möten är inte alltid effektivt. Det tar tid och kräver kunskap och drivkraft för att lyckas. Med innesäljare kan många potentiella kunder bli kontaktade och möten bokas eller direktförsäljning sker tidseffektivt:

  • Innesäljare är envisa, uthålliga, och relationsskapande. Motgångar ses inte som nederlag. Innesäljaren drivs av att lyckas långsiktigt genom att bygga upp nätverk, komma framåt i dialogerna för att nå ett avslut och få en kick när så sker.
  • Innesäljare mäts på tempo och effektivitet. Exempel är nyckeltal som effektiv arbetstid med kund, antal dialoger per timme, konverteringar per timme samt andel framgångsrika dialoger.

Så ökar styrkan i försäljningsorganisationen

Hur samordnas innesäljare, fältsäljare och kundservice till en säljorganisation? Det är i grunden avdelningar med annars ganska olika inriktning. Samordning behövs för att inte skapa oordning utan tvärtom få ut maximal effekt:

Skapa en gemensam säljplan som visar att de tre rollerna påverkar varandra. Innesäljare, kundservice, och fältsäljare har sina egna KPI:er. Knyt ihop dessa till en och synliggör hur de hur de hänger ihop. Detta skapar delaktighet och förståelse för hur arbetet bidrar till att nå målsättningarna.

Arbeta tillsammans för att identifiera hur kundresorna ser ut utifrån ett försäljnings- och serviceperspektiv. Hur ska kontakt skapas och förankras, hur ser erbjudandet ut? Hur ska försäljningen genomföras? Hur kan värdefulla kontakter skapas och hur elimineras ej värdefulla?

Det är viktigt att det finns ett centralt CRM-system som alla har tillgång där aktuell kundinformation alltid finns.

Alla involverade ska ha som sitt yttersta ansvar att målsättningarna uppnås genom sitt eget arbete, gruppens leverans och samverkan med de övriga grupperna. För att inte osäkerhet och missuppfattningar ska uppstå behöver roller och ansvar fördelas och knytas till målsättningarna.

Försäljning handlar alltmer om bemötande, tillgänglighet och flexibilitet. Detta är i sig kostnadsdrivande. Alla som har direktkontakt med kunder måste därför kunna bidra till nya och förnyade affärer för att öka intäkterna. Den samordnade kontakten gör att kunddialogen ökar i omfattning och omfång vilket ökar känslan av uppmärksamhet. Det i dialogerna nya affärsmöjligheter uppstår och genom att dessa samordnas kan kostnaden av en bättre kundupplevelse både effektiviseras och sänkas. Det tjänar både kunder och företag på.

Vill du veta mer om hur Online kan hjälpa dig med B2B- och B2C-försäljning?

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
Händer som håller planta i jord mot svart bakgrund

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp?

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp? För många kunder är miljö- och klimatfrågan viktig. Det innebär en möjlighet för företag att visa samma engagemang och genom det öka försäljningen…
A sign that says "Awesome" with an arrow in one direction and "Less Awesome" in another direction. Symbolic of customer survey (kundundersökning) feedback giving you "direction".

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar Det finns inget bättre sätt att förstå hur ditt företag uppfattas än genom dina kunders ögon. Kundundersökningar spelar en avgörande roll för att…
keyboard_arrow_up