Medarbetarprofil: möt Hampus Jonsson, säljare på Online

Det är högt i tak och vi arbetar mycket självständigt, vilket är uppskattat.

Möt Hampus Jonsson, säljare, som älskar självständigt arbete under eget ansvar.

Vad gjorde du innan du kom till Online?

Jag jobbade med försäljning på ett annat ställe. Det var försäljning per telefon, precis som det jag jobbar med nu på Online, och jag var där i ungefär två år. Sedan kände jag att det var dags att prova något nytt.

När du sökte jobb på Online, vad var du ute efter i ett jobb, och vad fick du för intryck av Online?

Jag trivdes egentligen bra på mitt gamla jobb men kände att jag hade varit där ett tag och var redo för nya utmaningar. Det var en gammal kollega som sedan hade börjat på Online och rekommenderade det. Han sa att det var jättebra stämning och ett bra företag att jobba för och tyckte att jag skulle söka, så då gjorde jag det.

Vad minns du av onboardingprocessen och hur det var när du började på Online?

Det var inte något jag reflekterade så mycket kring, men till en början var det nog ganska likt många andra ställen. Det var en kortare produktutbildning, som det brukar vara när man jobbar med försäljning. Men efter hela introduktionen fick jag ganska snabbt känslan av att de litade på mig. Efter utbildningen var det bara att börja sälja, och jag fick väldigt snabbt mycket eget ansvar.

Berätta om jobbet du gör nu.

Jag jobbar som försäljare och säljer elavtal via telefon, vilket betyder att jag pratar med kunder från hela Sverige. Det handlar om att ringa så kallade ’kalla kunder’ och försöka sälja in och förmedla varumärket så bra som möjligt.

Hur skulle en typisk dag på jobbet kunna se ut för dig?

Jag pratar med jättemånga kunder från hela Sverige varje dag. Vi har manus som vi följer från början, men sedan lär man sig vad som funkar bäst – det låter mer genuint när man hittar sitt eget sätt.

Jag jobbar mycket självständigt. Om jag tycker att det går trögt kan jag gå in till någon chef och så lyssnar vi på samtal och pratar igenom vad som behöver åtgärdas, men de litar verkligen på mig och att jag löser det om det går trögt. På många andra ställen har du någon som i ryggen som säger åt dig vad du ska göra, och du har kanske inte så mycket självständighet på det sättet. Jag vet oftast vad jag gör för fel om det går trögt, och då kan jag fixa det själv. Sedan är det bara att fortsätta ringa.

Hur skulle du beskriva kulturen på Online?

Jag trivs jättebra. Det är väldigt lätt stämning, kollegorna är roliga och vi hittar på grejer och spelar pingis tillsammans på rasterna. Det är högt i tak och vi arbetar mycket självständigt, vilket är uppskattat. Allting känns ganska enkelt – är det något så är det bara att gå och prata med en chef.

Vad gör att du trivs och stannar kvar på Online?

Jag trivs med det jag säljer och tycker att jag får en bra lön för det arbete jag gör, plus att jag förstås trivs väldigt bra med mina kollegor och chefer. Men sedan är det just det där med eget ansvar, att de litar på mig. De vet att alla kan ha dåliga dagar, men med det sagt vet de också att vi klarar av själva att vända på det – och det känns skönt.

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up