SÅ KONVERTERAR VI BILHANDLARES BESÖKARE TILL VARMA LEADS

Vad händer efter att en potentiell kund stöter på en digital annons och deras intresse väcks? Med en livechatt kan du följa upp omedelbart och konvertera dem till varm lead eller till och med försäljning.

Vi på Online Sverige har lång erfarenhet av att hjälpa bilhandlare konvertera prospects genom två typer av kundsupport. I samarbete med Den Norske Bank (DNB), för det första, hjälper vi svenska och norska bilköpare genom finansieringsprocessen efter att de klickat på en digital annons. För det andra hjälper vi traditionella bilhandlare med support genom livechatt på deras egna sajter.

Dealerpad Chat – från annonsklick till konkret lead

I vårt samarbete med DNB är vi där precis i det ögonblick en potentiell kund klickar på en digital annons och hamnar i en köpportal, Köp Online. Det här är ett steg i processen där ett antal frågor brukar dyka upp, och många kunder känner sig överväldigade. Inte så konstigt, med tanke på att ett bilköp är ett ganska stort beslut.

Men det här är också ett steg som kan vara avgörande för bilhandlaren, eftersom potentiella kunder som går vidare vid det här laget kanske aldrig kommer tillbaka. De kanske söker efter samma bil igen, men det finns ingen garanti att de kommer att landa på just den här sidan. I värsta fall googlar de en väldigt specifik fråga och snappas upp av en annan försäljare.

Med en svarstid på mindre än 30 sekunder ser vår Dealerpad Chat till att de aldrig lämnas ensamma tillräckligt länge för att osäkerheten ska ta över. Vi svarar på eventuella frågor om räntor, finansieringsvillkor, insatser och inbyten, samt hjälper dem att boka en testkörning. Hittills har 16% av våra supportdialoger resulterat i varma leads för bilhandlarna, med ett antal försäljningar utöver det. Det representerade under de första sex månaderna 400 direkta samtal med kunder, varav 62 blev konkreta leads för bilhandlaren.

Livechatt på din sajt – mänsklig närvaro i en nätbutik

I vårt arbete med traditionella bilhandlare fungerar vi som en första kontakt när kunder kommer till deras webbplatser. Det är lite som det välkomnande du kan få när du går in i en affär – en trevlig gest från någon som kan svara på eventuella frågor eller hänvisa dig till den som har rätt expertis. Inom 30 sekunder eller mindre finns vi där, varje dag 08-22, så att den som surfar från soffan efter jobbet eller på mobilen under lunchen inte behöver lyfta på luren för att få hjälp.

Gång på gång har undersökningar visat att en majoritet av kunder föredrar livechatt framför telefonsupport, och webbplatser med chattfunktioner erhåller vanligtvis tillväxt i alla aspekter av verksamheten. Kundlojaliteten ökar, och så även konverteringsfrekvensen, intäkterna och det genomsnittliga ordervärdet.

Vi vet det, och undersökningar bevisar det: chattsupport fungerar

Livechatt är effektivt mycket tack vare dess omedelbarhet. Mycket kan hända på ett par minuter i tankeprocessen hos en person som överväger ett köp. Om de har en fråga kommer de inte vilja få svar på den om några timmar eller i morgon – de vill veta nu med en gång. Utan hjälp och stöd och expertråd är det ofta lättare att bara lämna sidan och fortsätta surfa så fort minsta tvivel infinner sig.

Mer än 40% av kunder förväntar sig support via livechatt i nätbutiker, och det är ett verktyg som väntas växa snabbt under det kommande året. Med ett livechattverktyg på din webbplats kan du finnas där för dina kunder precis när de behöver dig, och som följd också få ökad försäljning, fler leads, högre kundnöjdhet och en kortare försäljningscykel.

Varför ignorera dem och riskera att förlora dem när det är en win-win att finnas där för dem?

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up