Livechatt Kundcase: Engströms Bil

Engströms Bil är återförsäljare för VW, Audi, VW Transportbilar, Skoda, Seat och Cupra i Västra Götaland. Under hösten 2020 förstärktes www.engstromsbil.se upp med serviceutbildade säljare som är närvarande i den digitala bilhallen. Förenkling för kunden var en av effekterna.

UTGÅNGSLÄGE OCH UTMANING

Engströms Bil ville skapa en kundupplevelse på www.engstromsbil.se som motsvarade ett besök i den fysiska anläggningen. Hur kunde ett kundmöte skapas i en digital bilhall som suddade ut gränserna mellan försäljning och kundservice medkänslan av mänsklig närvaro?

LÖSNING

Imbox (www.imbox.se) och Online Sverige presenterade lösningen med Imbox dynamiska FAQ och Onlines livechatt. Den dynamiska FAQn följer med besökaren oavsett var på engstromsbil.se denne befinner för att ge svar på enkla frågor som underlättar besöket. Den dynamiska FAQn förstärks med ett team serviceutbildade säljare som via livechatt hjälper besökaren inom 20 sekunder alla dagar i veckan mellan 08.00 – 22.00. Säljarna har tränats att i digitala kanaler identifiera köpsignaler. De guidar besökare som behöver hjälp medan de som visar köpsignaler förankras i sin köptanke och konverteras över till Engströms säljare för att tas om hand.

EFFEKTER

Besökare får hjälp i den digitala bilhallen.
Den dynamiska FAQn används av 1% av besökarna.
Av besökarna väljer 2% att livechatta direkt med agenterna.
40 % chattar på kvällar och helger.
50 % får sitt ärende löst direkt i chatten.
50 % vidarebefordras till rätt avdelning hos Engströms.
14 % av chattarna konverterar till direkta leads åt Engströms säljare.

Genom att kombinera teknik och mänskliga förmågor underlättas besöket i den digitala bilhallen som ger snabbare och värdefullare service.

Ivrig att förbättra kundupplevelsen? Kontakta oss!

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up