Statistiken som visar att din webb behöver livechatt

Det är ganska självklart att vi argumenterar för att du behöver en livechattfunktion. Det är trots allt en av våra mest populära tjänster. Som tur är finns det gott om statistik som visar att det inte bara är vi som är självgoda – kunder vill ha tillgång till livechatt.

Om du är osäker på nästa steg vad gäller att förbättra din kundsupport eller du inte vet om du är redo att satsa på livechatt på din webbplats än borde följande fakta och statistik övertyga dig.

Förväntningarna

  • Visste du att 41% av kunder förväntar sig att det ska finnas livechatt på din sajt?
  • Bland de som surfar på mobilen är siffran ännu högre: fler än hälften av alla användare blir besvikna om du inte erbjuder livechatt.
  • Ännu fler uttrycker att de föredrar livechatt över telefonsupport. En studie visade att hela 79% av kunder föredrar livechatt över andra typer av support.
  • En kundundersökning visade att 44% av deltagarna tyckte att specialisthjälp via livechatt var en av de viktigaste tjänsterna ett företag kan erbjuda på webben.

Sammanhanget

  • På grund av ovanstående väntas livechatt som kundsupport öka med 87% under de kommande 12-18 månaderna. I vissa branscher tros användningen av livechatt öka med 150% under samma tid.
  • Det är viktigt att notera att svarstiden är helt avgörande när du erbjuder livechatt. En studie har visat att 20% av kunder är beredda att överge ett varumärkes produkter eller tjänster och surfa vidare om svarstiden är för lång.

Resultaten

  • Åtta av tio företag uppnådde enligt en studie ökad kundlojalitet, försäljning och inkomst när de introducerade livechatt.
  • En annan undersökning visade att konverteringsgraden ökade med 40%.
  • Samtidigt ökade inkomsten per chattimme med 48%.
  • Vad gäller det genomsnittliga ordervärdet så rapporterar en studie att det ökade med 20% när livechatt introducerades.
  • För varje individuell kund som använder livechatten ökar den genomsnittliga försäljningen med 60%, enligt en undersökning.

Det finns en mängd studier och oerhört mycket statistik. Oavsett vad du tror om det just vi säger om livechattens effektivitet så råder det inget tvivel om att det är den form av kundsupport som majoriteten av kunder föredrar.

Kanske borde du inte fråga dig huruvida du har råd att lägga till livechatt på din webbplats eller inte – utan huruvida du har råd att inte göra det.

Läs caset om hur vi konverterar besökare på webben till leads med hjälp av livechatt här

 

*Enligt Comm100 – Statistik Live chatt benchmark report.

Meny