Därför är gemenskap nyckeln i vår företagskultur

“Insikten att teamwork är allt på alla nivåer, för alla – den är jätteviktig,” säger Janna Claesson.

Janna är HR-ansvarig på Online Sverige, men hon vet hur det är att komma som ny och relativt oerfaren försäljare till företaget. “Jag har jobbat direkt i produktionen med försäljning, jag har tränat upp nya medarbetare, och jag vet vilken vardag anställda möter. Jag tror det finns stora fördelar med att känna till det.”

Bland hennes första insikter, reflekterar Janna, var att om organisationen skulle satsa på HR så måste det kännas viktigt. “Vi måste tycka om människor, och vi måste vara intresserade av att lära känna dem,” förklarar hon. “Visst, jag är HR-ansvarig, men jag kan inte driva arbetet om vi inte gör det alla tillsammans i slutändan.”

Hennes filosofi återspeglas i mycket av Online Sveriges arbete, vilket präglas av en stor vikt vid gemenskap och möjligheten att ha kul på jobbet. I en bransch där många anställda har relativt ensidiga arbetsuppgifter emellanåt ligger Online Sverige ändå i ledningen vad gäller anställningstid. Det är mycket tack vare gemenskapen, tror Janna.

“Vi är en rolig organisation att vara en del av. Vi är unga i vårt mindset, ledare och chefer är sjysta, vi firar Halloween, vi delar bilder på saker vi bakat – det är en fin gemenskap, trots att vi nu befinner oss på distans på vissa håll, många jobbar hemifrån och i vissa fall är det länder emellan oss,” säger hon. “Vi har lyckats skapa en intern plattform som gör både att vi alla kan nå varandra och att vi har roligt ihop.”

Vikten av att känna sig delaktig och inflytelserik

Men gemenskap på en arbetsplats handlar givetvis om mer än Halloween-firande och bilder på bullar. Allra mest avgörande för många, menar Janna, är känslan av att verkligen få vara med och bygga företaget kloss för kloss varje dag. “Den feedback vi får är att man känner sig delaktig, att man faktiskt får vara med och påverka,” förklarar hon.

“En kollega sa till mig att hon kände att det här jobbet är så nära egenföretagandet man kan komma samtidigt som man ändå har tryggheten och blir omhändertagen som en anställd, för här känner man sig verkligen inflytelserik i sitt yrke. När den upplevelsen även sprider sig ut i organisationen kan vi verkligen göra framsteg tillsammans.”

Trygghet och kontinuitet i anställningen är viktigt och självklart, säger Janna, men det finns ändå något som gör gemenskapen på Online Sverige lite extra speciell. “Vi är seriösa. Vi brinner för det vi gör, och vi gör allt för att våra medarbetare ska trivas.”

 

Läs mer om oss här!

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up