Tre ingredienser som bidrar till en trivsam arbetsplats

Det sägs att alla goda ting är tre. Det gäller även de magiska ingredienser som tillsammans skapar en trivsam arbetsplats, om du frågar oss.

Vi tror att det finns tre förutsättningar som tillsammans kan bli helt avgörande för huruvida du trivs på en arbetsplats eller inte – något vi tar med oss i vårt arbete med arbetsmiljö och rekrytering.

Att vara stolt över det man gör

Det finns två delar i det här. Den första är känslan av att faktiskt tycka om det arbete man gör, att trivas med sina arbetsuppgifter. Den andra är insikten om vikten av det jobb man gör och en känsla av att man faktiskt bidrar. Det sistnämnda bidrar ofta till det förstnämnda: mina insatser är betydelsefulla för företaget, och därför känns de också meningsfulla för mig.

Så hur lyckas man med detta? Det är givetvis till stor del arbetsgivarens eller arbetsledarens uppgift. I rekryteringsskedet handlar det om att hitta personal med potential – de som faktiskt visar ett genuint intresse av att lära sig mer om vad just det här jobbet innebär. Och därefter är kommunikation A och O. När en medarbetare exempelvis känner att vem som helst lika gärna kan göra jobbet och att det inte gör någon större skillnad om hen dyker upp eller inte är det ledarens uppgift att uppmuntra och få medarbetaren att verkligen känna hur värdefull hen är. Det finns många sätt att göra det, men ibland kan det vara så enkelt som att visa på orsak och verkan: när du hjälper den här kunden resulterar det i att hen stannar längre och blir mer lojal, vilket bidrar till företagets tillväxt.

Att lita på ledarskapet

Att som ledare vara någon som alla medarbetare litar på är viktigt, men tillit är något som växer fram. Därför räcker det inte att helt enkelt säga att din dörr alltid är öppen. Du måste visa det också och agera på sätt som gör att dina medarbetare faktiskt känner att du menar det och att det blir ett alternativ för dem att gå till dig när de behöver stöd och hjälp.

Dessutom flödar tillit ofta åt båda hållen. För att trivas på jobbat måste man känna att man tillåts vara med och påverka vardagen, att cheferna litar på att jag kommer att göra mitt bästa och att mina idéer välkomnas och tas på allvar. När mina arbetsledare litar tillräckligt på mig för att låta mig prova mig fram, göra misstag och lära mig av dem, så att vi tillsammans kan skapa en kreativ, innovativ, förlåtande och nytänkande miljö, då försvinner rädslan för att kritiseras och pressen på perfektionism – och då är det också mer sannolikt att jag kommer att lita på dem och våga ta upp även mindre bekväma frågor.

Att ha kul tillsammans med sina kollegor

Medarbetarundersökningar visar gång på gång att det som gör att man väljer att stanna på en arbetsplats sällan har med högre lön och lyxiga förmåner att göra. Det handlar om trivsel, om en plats man gillar att vara på, och om ett kollegieskap som bidrar till att alla har roligt tillsammans.

Den här typen av gemenskap kan fostras på olika sätt. Det måste finnas utrymme – rent fysiskt eller i form av digitala plattformar – för att ha roligt. Framgångar ska firas, humor bör finnas med, och arbetsmiljökalendrar bör schemalägga aktiviteter vars yttersta syfte är att ha roligt tillsammans. Det säger sig självt egentligen. Det blir dåligt stämning när vi skäller på varann, när vi är sura och vägrar ställa upp för varann – så hur vänder vi på steken för att ha det så kul och trivsamt ihop som möjligt?

Vi på Online försöker ha med oss dessa tre gyllene ingredienser i allt vi gör, från rekrytering och onboarding till arbetsmiljöstrategi och företagsutveckling. Förhoppningsvis märker du det när du kommer på intervju hos oss. Kanske blir du en av de som stannar i många år, som så många andra av våra nöjda medarbetare.

Läs mer om oss här!

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s hela potential inom kundservice I kundservicevärldeb förknippas artificiell intelligens (AI) ofta med chatbottar. Trots snabba utveckling når många chatbottar fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
Händer som håller planta i jord mot svart bakgrund

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp?

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp? För många kunder är miljö- och klimatfrågan viktig. Det innebär en möjlighet för företag att visa samma engagemang och genom det öka försäljningen…
A sign that says "Awesome" with an arrow in one direction and "Less Awesome" in another direction. Symbolic of customer survey (kundundersökning) feedback giving you "direction".

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar Det finns inget bättre sätt att förstå hur ditt företag uppfattas än genom dina kunders ögon. Kundundersökningar spelar en avgörande roll för att…
glada och trevliga vänner

Vägen till starkare kunderelationer och ökad tillväxt

Vägen till starkare kunderelationer och ökad tillväxt Att betrakta kundservice som en avgörande strategisk tillgång är idag en vedertagen sanning som odlar kundlojalitet och driver försäljning. Hur omvandlas denna förståelse…
Ung kvinna som arbetar i kundsupport, bär ett headset och pratar med en kund.

Från kundsupport till kundframgång

Från kundsupport till kundframgång För inte så länge sedan sågs kundsupport som en oundviklig utgiftspost, en reaktiv funktion som sällan associerades med ordet “strategisk”. Idag har perspektivet skiftat markant. I…
keyboard_arrow_up