Tre ingredienser som bidrar till en trivsam arbetsplats

Det sägs att alla goda ting är tre. Det gäller även de magiska ingredienser som tillsammans skapar en trivsam arbetsplats, om du frågar oss.

Vi tror att det finns tre förutsättningar som tillsammans kan bli helt avgörande för huruvida du trivs på en arbetsplats eller inte – något vi tar med oss i vårt arbete med arbetsmiljö och rekrytering.

  1. Att vara stolt över det man gör

Det finns två delar i det här. Den första är känslan av att faktiskt tycka om det arbete man gör, att trivas med sina arbetsuppgifter. Den andra är insikten om vikten av det jobb man gör och en känsla av att man faktiskt bidrar. Det sistnämnda bidrar ofta till det förstnämnda: mina insatser är betydelsefulla för företaget, och därför känns de också meningsfulla för mig.

Så hur lyckas man med detta? Det är givetvis till stor del arbetsgivarens eller arbetsledarens uppgift. I rekryteringsskedet handlar det om att hitta personal med potential – de som faktiskt visar ett genuint intresse av att lära sig mer om vad just det här jobbet innebär. Och därefter är kommunikation A och O. När en medarbetare exempelvis känner att vem som helst lika gärna kan göra jobbet och att det inte gör någon större skillnad om hen dyker upp eller inte är det ledarens uppgift att uppmuntra och få medarbetaren att verkligen känna hur värdefull hen är. Det finns många sätt att göra det, men ibland kan det vara så enkelt som att visa på orsak och verkan: när du hjälper den här kunden resulterar det i att hen stannar längre och blir mer lojal, vilket bidrar till företagets tillväxt.

  1. Att lita på ledarskapet

Att som ledare vara någon som alla medarbetare litar på är viktigt, men tillit är något som växer fram. Därför räcker det inte att helt enkelt säga att din dörr alltid är öppen. Du måste visa det också och agera på sätt som gör att dina medarbetare faktiskt känner att du menar det och att det blir ett alternativ för dem att gå till dig när de behöver stöd och hjälp.

Dessutom flödar tillit ofta åt båda hållen. För att trivas på jobbat måste man känna att man tillåts vara med och påverka vardagen, att cheferna litar på att jag kommer att göra mitt bästa och att mina idéer välkomnas och tas på allvar. När mina arbetsledare litar tillräckligt på mig för att låta mig prova mig fram, göra misstag och lära mig av dem, så att vi tillsammans kan skapa en kreativ, innovativ, förlåtande och nytänkande miljö, då försvinner rädslan för att kritiseras och pressen på perfektionism – och då är det också mer sannolikt att jag kommer att lita på dem och våga ta upp även mindre bekväma frågor.

  1. Att ha kul tillsammans med sina kollegor

Medarbetarundersökningar visar gång på gång att det som gör att man väljer att stanna på en arbetsplats sällan har med högre lön och lyxiga förmåner att göra. Det handlar om trivsel, om en plats man gillar att vara på, och om ett kollegieskap som bidrar till att alla har roligt tillsammans.

Den här typen av gemenskap kan fostras på olika sätt. Det måste finnas utrymme – rent fysiskt eller i form av digitala plattformar – för att ha roligt. Framgångar ska firas, humor bör finnas med, och arbetsmiljökalendrar bör schemalägga aktiviteter vars yttersta syfte är att ha roligt tillsammans. Det säger sig självt egentligen. Det blir dåligt stämning när vi skäller på varann, när vi är sura och vägrar ställa upp för varann – så hur vänder vi på steken för att ha det så kul och trivsamt ihop som möjligt?

Vi på Online försöker ha med oss dessa tre gyllene ingredienser i allt vi gör, från rekrytering och onboarding till arbetsmiljöstrategi och företagsutveckling. Förhoppningsvis märker du det när du kommer på intervju hos oss. Kanske blir du en av de som stannar i många år, som så många andra av våra nöjda medarbetare.

 

Meny