Webben kan sälja mycket mer!

20 % ökad försäljning med mänsklig närvaro på sajt.

Du går in i en affär och ett butiksbiträde tittar upp och ler mot dig. Kanske står någon precis innanför dörren och välkomnar dig och hjälper dig att hitta rätt. Sedan fortsätter du och tittar runt bland produkterna. I en större butik kanske några butiksbiträden går runt och viker kläder eller prismärker produkter, och vid kassan står med all säkerhet någon som glatt kan hjälpa dig om du har frågor. Det här är en upplevelse de flesta av oss är så vana vid att vi sällan ens reflekterar kring den.

Föreställ dig nu att butiken är tom. Du tittar runt bland produkterna i lugn och ro – men vad händer när du inte hittar din storlek eller en prislapp har trillat bort? Hur lång tid tar det innan du ger upp och går därifrån?

Ett trevligt butiksbiträde är kanske inte vad du är ute efter när du shoppar på nätet, men faktum är att nätbutiker har ganska mycket gemensamt med traditionella, fysiska affärer. Visst, du klarar nog av betala för dina saker utan en kassörska – men innan du kommit så långt kan du mycket väl behöva hjälp med allt från att hitta rätt till att välja rätt produkt. Och det är just det här e-handelsföretag måste förstå: Om kunder inte kan få svar på sina frågor så kommer de förr eller senare att gå därifrån. Då går du miste om försäljningen – och kanske även framtida köp från samma kund.

Vi ger mänsklig kontakt

Hur kan vi på Online bidra med den mänskliga kontakt som gör din nätbutik lika tilltalande och användarvänlig som en fysisk butik, för att inte tala om dess effektivitet ur ett försäljningsperspektiv? Du kanske tänker att nätbutiker faktiskt inte behöver personal som hälsar kunder välkomna, och det har du förstås rätt i. Vi förväntar oss inte den typen av service när vi handlar på nätet, och dessutom skulle det inte vara kostnadseffektivt för dig att försöka prata med varenda kund som landar på din sajt. Men det är där vår widget kommer in i bilden. Den behöver inte göra särskild mycket, och den behöver absolut inte vara påträngande – den är helt enkelt en subtil närvaro som ger kunden tillbaka makten. De är inte längre ensamma, och så fort en fråga dyker upp kan de ställa den och få den hjälp de behöver.

Dynamiska FAQ hjälper dagligen kunder med enkla saker som att hitta rätt sida och få svar på vanliga frågor. Många kunder behöver inte mer än så, och de kan fortsätta kundresan hela vägen till kassasidan, nöjda och belåtna. Men mer komplexa frågor av det slag som ofta faktiskt kräver hjälp av ett trevligt butiksbiträde, hur löser vi dem?

Tack vare serviceinriktade kundsupportagenter kan livechatten hjälpa dina kunder precis när de behöver hjälp – och det är då den mänskliga kontakten verkligen gör skillnad. Teknologi kan vara fantastiskt smidig och effektiv, men när det gäller förtroende kommer den aldrig nära upplevelsen av att prata med en riktig människa. När vi behöver uppmuntran och försäkran om en produkt eller ett val så är en dialog med en annan människa ovärderlig. Våra kundsupportagenter är där när dina kunder är det, och får dem att känna sig sedda och omhändertagna, samt hjälper dem med eventuella frågor. (Du kan läsa mer om hur vi kan svara på alla deras frågor om just ditt sortiment här.)

Enorm potential

Vi vill att våra kunder ska se den enorma potentialen i att bemanna sina nätbutiker ordentligt. Många är jättebra på SEO och digital marknadsföring och lägger ned otroligt mycket tid och energi på att hjälpa kunder hitta deras nätbutik, men alltför få förstår hur de kan konvertera besökarna till kunder. Men vi gör det. Vår widget tar allt det bästa med en traditionell, fysisk butikupplevelse och kombinerar det med din moderna webbshop. Resultatet blir en användarvänlig, trygg e-handelmiljö – med en mänsklig touch.

 

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s hela potential inom kundservice I kundservicevärldeb förknippas artificiell intelligens (AI) ofta med chatbottar. Trots snabba utveckling når många chatbottar fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
Händer som håller planta i jord mot svart bakgrund

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp?

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp? För många kunder är miljö- och klimatfrågan viktig. Det innebär en möjlighet för företag att visa samma engagemang och genom det öka försäljningen…
A sign that says "Awesome" with an arrow in one direction and "Less Awesome" in another direction. Symbolic of customer survey (kundundersökning) feedback giving you "direction".

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar Det finns inget bättre sätt att förstå hur ditt företag uppfattas än genom dina kunders ögon. Kundundersökningar spelar en avgörande roll för att…
glada och trevliga vänner

Vägen till starkare kunderelationer och ökad tillväxt

Vägen till starkare kunderelationer och ökad tillväxt Att betrakta kundservice som en avgörande strategisk tillgång är idag en vedertagen sanning som odlar kundlojalitet och driver försäljning. Hur omvandlas denna förståelse…
Ung kvinna som arbetar i kundsupport, bär ett headset och pratar med en kund.

Från kundsupport till kundframgång

Från kundsupport till kundframgång För inte så länge sedan sågs kundsupport som en oundviklig utgiftspost, en reaktiv funktion som sällan associerades med ordet “strategisk”. Idag har perspektivet skiftat markant. I…
keyboard_arrow_up