Karriärbyte? Att hjälpa människor – i en hållbar arbetsmiljö

Vem söker sig till försäljnings- och kundtjänstjobb? Det kan vara tävlingsinriktade pratkvarnar som precis tagit studenten – och så kan det vara de med erfarenhet av servicearbete som längtar efter regelbundna arbetstider och ett livspussel som går ihop. Hos oss kan många olika människor passa in, och alla är välkomna.

Vi gillar att ta hål på myter. För ett tag sedan skrev vi bland annat om vem som blir en bra kundserviceagent, och att det inte alltid är den du kanske tror. Vad vi inte pratade så mycket om just då var vilka som söker sig till oss, som trivs och blir kvar – och att inte heller det alltid stämmer överens med gamla schabloner om vilka som jobbar med telefonförsäljning och kundservice.

Vilka dessa människor är beror lite på hur arbetsmarknaden ser ut generellt. Det kan handla om någon som suttit i kassan i mataffären i många år och börjat känna att kroppen tar stryk, som kanske trivts bra med kollegorna men är trött på att livspusslet aldrig går ihop på grund av oregelbundna arbetstider. På sistone har vi hört från en del som jobbat inom vården – eldsjälar som en gång älskat sitt jobb men som är slitna och stressade och längtar efter lite struktur och trygghet.

Flera av dem är föräldrar. För många lockar kontorsmiljön och ett jobb med kontorstider och lediga kvällar och helger. Gemensamt för de flesta är en vilja att hjälpa andra människor – att göra skillnad, även om det kan handla om relativt små medel.

Här dyker den där myten om den klassiska försäljartypen upp igen: pratkvarnen med tävlingsinstinkt som aldrig accepterar ett nej. Vi vill hävda att det finns en helt annan försäljartyp som kan både lyckas väldigt bra och trivas: det före detta vårdbiträdet eller personen med servicebakgrund som vet att de elabonnemang vi säljer kan hjälpa en familj att spara pengar, eller att förmågan att förklara skillnaden mellan olika försäkringspremier kan få en kund att känna sig riktigt trygg. Det handlar inte om rätt och fel. Vi säger bara att försäljning ibland handlar mycket mer om människor än det handlar om pengar.

Menar vi att unga pratkvarnar med tävlingsinstinkt inte ska söka jobb hos oss? Inte alls! Tvärtom värderar vi mångfald högt, och vi tror att vi har roligare tillsammans ju fler olika erfarenheter och bakgrunder som ryms i teamet. Vi vill med andra ord uppmuntra fler att söka sig till oss – oavsett bakgrund, och oavsett om de passar in med gamla schabloner eller inte. Om du vill ha ett tryggt kontorsjobb och gillar att hjälpa andra – då kanske just du är som gjord för jobbet.

Välkommen med din ansökan!

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up