Karriärbyte? Att hjälpa människor – i en hållbar arbetsmiljö
Vem söker sig till försäljnings- och kundtjänstjobb? Det kan vara tävlingsinriktade pratkvarnar som precis tagit studenten – och så kan det vara de med erfarenhet av servicearbete som längtar efter regelbundna arbetstider och ett livspussel som går ihop. Hos oss kan många olika människor passa in, och alla är välkomna.
Vi gillar att ta hål på myter. För ett tag sedan skrev vi bland annat om vem som blir en bra kundserviceagent, och att det inte alltid är den du kanske tror. Vad vi inte pratade så mycket om just då var vilka som söker sig till oss, som trivs och blir kvar – och att inte heller det alltid stämmer överens med gamla schabloner om vilka som jobbar med telefonförsäljning och kundservice.
Vilka dessa människor är beror lite på hur arbetsmarknaden ser ut generellt. Det kan handla om någon som suttit i kassan i mataffären i många år och börjat känna att kroppen tar stryk, som kanske trivts bra med kollegorna men är trött på att livspusslet aldrig går ihop på grund av oregelbundna arbetstider. På sistone har vi hört från en del som jobbat inom vården – eldsjälar som en gång älskat sitt jobb men som är slitna och stressade och längtar efter lite struktur och trygghet.
Flera av dem är föräldrar. För många lockar kontorsmiljön och ett jobb med kontorstider och lediga kvällar och helger. Gemensamt för de flesta är en vilja att hjälpa andra människor – att göra skillnad, även om det kan handla om relativt små medel.
Här dyker den där myten om den klassiska försäljartypen upp igen: pratkvarnen med tävlingsinstinkt som aldrig accepterar ett nej. Vi vill hävda att det finns en helt annan försäljartyp som kan både lyckas väldigt bra och trivas: det före detta vårdbiträdet eller personen med servicebakgrund som vet att de elabonnemang vi säljer kan hjälpa en familj att spara pengar, eller att förmågan att förklara skillnaden mellan olika försäkringspremier kan få en kund att känna sig riktigt trygg. Det handlar inte om rätt och fel. Vi säger bara att försäljning ibland handlar mycket mer om människor än det handlar om pengar.
Menar vi att unga pratkvarnar med tävlingsinstinkt inte ska söka jobb hos oss? Inte alls! Tvärtom värderar vi mångfald högt, och vi tror att vi har roligare tillsammans ju fler olika erfarenheter och bakgrunder som ryms i teamet. Vi vill med andra ord uppmuntra fler att söka sig till oss – oavsett bakgrund, och oavsett om de passar in med gamla schabloner eller inte. Om du vill ha ett tryggt kontorsjobb och gillar att hjälpa andra – då kanske just du är som gjord för jobbet.