Tre framgångsfaktorer – därför väljer våra medarbetare att stanna

Vi på Online är väldigt stolta över att vi ligger i topp vad gäller anställningstid. Men varför väljer så många att stanna hos oss så länge?

Vi har skrivit om detta förut och reflekterar förstås ofta över vad det är vi lyckas bra med – och hur vi kan bli ännu bättre. Efter några djupintervjuer kan vi nu lyfta fram de tre faktorer som våra medarbetare uppskattar allra mest.

  1. Du är mer än bara ett anställningsnummer

Flera av de som kommit till Online från större företag vittnar om en radikal skillnad när det gäller att känna sig sedd. Vi kanske inte alltid kan konkurrera med den lyx som många stora, multinationella företag trycker på, men hos oss blir du aldrig bara en i mängden. Att våra medarbetare känner sig sedda och delaktiga i sitt vardagliga arbete är jätteviktigt för oss. ”Om man gör något bra så ser chefen det och man får höra det. Det i sin tur gör att jag vill göra mitt jobb så bra jag bara kan”, sa en av våra kundserviceagenter.

Likaså tror vi också på ett empatiskt förhållningssätt vad gäller att ta hand om personal när livet tar en oväntad vändning. Vi vet att balans är viktigt för att livspusslet ska gå ihop, och behöver en medarbetare extra stöd eller ledighet med kort varsel så vill vi givetvis erbjuda det – något vi förstått inte alltid kan tas förgivet.

  1. Chefen är synlig, trevlig och lyssnar alltid

Många av våra medarbetare lyfter relationen med sin linjechef som en av de främsta anledningarna till att de trivs. De menar att ledarskapet är bra och tydligt och att de alltid kan ta upp funderingar, idéer och känna att de blir lyssnade på. Dessutom finns det utöver det coacher och andra kollegor att bolla med vid behov.

Även högsta chefen på avdelningarna är synlig och tar sig tid för alla. Hierarkin upplevs med andra ord enbart vara organisatorisk, medan den sociala gemenskapen är generös och inkluderande för alla.

  1. Kulturen bidrar till trivsel och trygghet

Ord som ”bekväm” och ”trygg” är återkommande när vi pratar med våra medarbetare om varför de väljer att stanna. De vittnar också om en ömsesidighet – om en arbetsgivare som ger mycket, och som de vill ge tillbaka till.

”Jobbet kan förstås vara tufft ibland, men vi får alltid stöd, pepp och allting görs så trevligt som möjligt. Vi har ofta AW, tävlingar och annat kul”, sa en medarbetare och fortsatte med ett skratt: ”Och så får vi faktiskt frukost, även om det inte marknadsförs.”

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vår personal sätter kvalitet före kvantitet. ”Det känns värt att satsa sin tid och karriär på ett företag där ens röst blir hörd och man har en arbetsgivare som bryr sig”, säger en kundserviceagent. För oss är den upplevelsen värd allt och lite till.

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s hela potential inom kundservice I kundservicevärldeb förknippas artificiell intelligens (AI) ofta med chatbottar. Trots snabba utveckling når många chatbottar fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
Händer som håller planta i jord mot svart bakgrund

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp?

Del 1: Hur kan kundservice minska koldioxidutsläpp? För många kunder är miljö- och klimatfrågan viktig. Det innebär en möjlighet för företag att visa samma engagemang och genom det öka försäljningen…
A sign that says "Awesome" with an arrow in one direction and "Less Awesome" in another direction. Symbolic of customer survey (kundundersökning) feedback giving you "direction".

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar

De 10 Mest Effektiva Typerna av Kundundersökningar Det finns inget bättre sätt att förstå hur ditt företag uppfattas än genom dina kunders ögon. Kundundersökningar spelar en avgörande roll för att…
glada och trevliga vänner

Vägen till starkare kunderelationer och ökad tillväxt

Vägen till starkare kunderelationer och ökad tillväxt Att betrakta kundservice som en avgörande strategisk tillgång är idag en vedertagen sanning som odlar kundlojalitet och driver försäljning. Hur omvandlas denna förståelse…
Ung kvinna som arbetar i kundsupport, bär ett headset och pratar med en kund.

Från kundsupport till kundframgång

Från kundsupport till kundframgång För inte så länge sedan sågs kundsupport som en oundviklig utgiftspost, en reaktiv funktion som sällan associerades med ordet “strategisk”. Idag har perspektivet skiftat markant. I…
keyboard_arrow_up