IKEA visar var skåpet ska stå när det gäller livechatt

När en anställd på Online Sverige nyligen behövde hjälp med att hitta rätt dörrar till en IKEA-garderob blev det snabbt tydligt att IKEA bevisar något vi ofta tjatar om vad gäller kundservice: att mänsklig närvaro på webben kan förbättra både kundupplevelsen och försäljningen.

Det var en sen lördagseftermiddag häromveckan som en av våra medarbetare skulle köpa en garderob på ikea.se och av ren nyfikenhet valde att testa livechatten, som trots helgen och den sena timmen fortfarande var öppen.

Så här gick konversationen:

IKEA: Hej! Hur kan jag hjälpa dig?

Besökare: Jag behöver hjälp att hitta dörrar till den här garderoben. Den ska vara vit.

IKEA: Det ska jag självklart hjälpa dig med.

Hon förklarade sedan vilka produktalternativ som fanns, var de gick att få tag på, samt vilka leveransalternativ som fanns. Vår medarbetare fick länkar i chatten till de relevanta produkterna och tackade så mycket för hjälpen.

IKEA: Ingen fara. Det är inte så att du kanske vill komplettera med ett par knoppar eller handtag?

Besökare: Det vill jag säkert, men vi ska först plocka ihop innanmätet. Tack för hjälpen!

IKEA: Strålande, jag är kvar medan du plockar ihop din varukorg. Så hjälper jag dig att kolla vad som är tillgängligt för leverans när du är klar!

Svårare än så är det inte!

IKEA lyckas besvara kundens fråga och samtidigt bidra till merförsäljning och en förbättrad kundupplevelse. På ett snabbt och trevligt sätt erbjuds kunden svar på sina frågor, och dessutom relevant information om en lämplig produkt samt information som förebygger eventuella frågor om tillgänglighet och leverans.

Återigen får vi bekräftat att:

  • service och försäljning går hand i hand;
  • bra kundservice är värd att investera i;
  • det lönar sig att jobba med säljföretag som förstår och bryr sig om kundens behov.

Vi framhåller vikten av mänsklig närvaro i digital kundservice. IKEA:s exempel visar tydligt varför detta är så viktigt. Men tänk om vi kunde ta det ett steg längre? Tänk om vi kunde kombinera den mänskliga touchen med kraften i AI-driven analys för att skapa ännu högre kundupplevelser?

Vi erbjuder just detta – en perfekt balans mellan mänsklig empati och avancerad teknologi. Vi hjälper företag att leverera exceptionell kundservice genom att kombinera vänliga, kompetenta medarbetare med AI-drivna insikter som analyserar varje kundinteraktion i realtid.

Läs mer här

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Del 2: Hur kan inkluderande kunddialoger öka hållbarheten?

Del 3: Hur skapar man en hållbar arbetsmiljö i kundservice?

Hur kan kundservice anpassas för personer med NPF – och varför gynnar det alla kunder?

Kämpar ditt kontaktcenter med långa väntetider, ineffektiva processer eller svårigheter att integrera system?

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up