Med servicen personal shopper tar Zalando ännu ett kliv att förädla dialogen med sina kunder.

Med tjänsten kommer Zalando närmare inpå sina kunder på ett sätt som kunderna tillåter och bygger proaktivt en förtrolig relation i vilken kunden sätts i centrum.

Jag har provat Zalandos personal shopper som lagts under varumärket Zalon. Häromveckan fick jag erbjudandet att välja mellan tre olika shoppers med namn och bild. Jag valde Kristina, enligt uppgift en egenföretagare och stylist från Uppsala. Efter att ha angett ett antal uppgifter såsom mina vanliga storlekar i kläder, hur jag vill uppfattas, vad jag inte tycker om, med mera samt tagit det modiga beslutet att ladda upp några bilder på mig själv trädde Kristina till verket. Löpande fick jag information om hur hon arbetade, var min beställning var och några dagar senare landade den hemma. Två outfits låg packade med ett lagom personligt brev om hur hon motiverade klädvalet. Över förväntan hade hon lyckats skapa precis den stil jag efterfrågat och min omgivning kommenterade ”ja, det där är ju precis du”. Efter moget övervägande behöll jag ett par plagg, returnerade resten samt gav kommentarer som Kristina kan använda sig av i kommande box som kommer i början av maj. Kostnad för tjänsten: Ingenting, jag betalar för de kläder jag behåller.

Med tjänsten förflyttar Zalando kunddialogen från att handla om pris, returerer, betalningar till en dialog som är personlig och, framförallt, ökar kundnöjdheten och deras försäljning.

  • Kundfrågor som inte skapar något som helst värde för vare sig mig eller Zalando har man byggt bort: Logistiken fungerar, informationen fungerar, betalningar fungerar.
  • Automatiseringen och självservicen är utvecklad så långt det bara går. Jag gör allt själv i ett enkelt och lättanvänt gränssnitt.
  • Man använder dialogen mellan människor, den dyraste delen, till att bli värdeskapande: Att öka försäljningen och förlänga kundrelationen.

Upplevelsen är att jag känner mig sedd. Genom att kombinera digital teknik med interaktion mellan två människor upplever jag inte mig få samma erbjudanden som alla andra. Jag är trött på att få e-post och apperbjudanden. De upplevs i det närmaste som spam och jag lägger knappt märke till dem längre. Däremot älskar jag känslan av service och att Zalando försöker att ge mig kläder som valts ut i samspel med mig.

Kommer jag då handla mer av Zalando? Absolut. Kommer jag handla mindre från andra? Definitivt!

Framtidens kundservice: Mänsklig touch med AI-stöd

Zalandos personliga shoppingtjänst visade kraften i att kombinera mänsklig expertis med digital teknik för att skapa en överlägsen kundupplevelse. Vi gillar detta!

Vi framhåller vikten av mänsklig närvaro i digital kundinteraktion. Tänk om vi kunde ta det ett steg längre? Tänk om vi kunde kombinera den mänskliga touchen med kraften i AI-driven analys för att skapa ännu högre kundupplevelser?

Vi erbjuder just detta – en perfekt balans mellan mänsklig empati och avancerad teknologi. Vi hjälper företag att leverera exceptionell kundservice genom att kombinera vänliga, kompetenta medarbetare med AI-drivna insikter som analyserar varje kundinteraktion i realtid.

Läs mer här

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Del 2: Hur kan inkluderande kunddialoger öka hållbarheten?

Del 3: Hur skapar man en hållbar arbetsmiljö i kundservice?

Hur kan kundservice anpassas för personer med NPF – och varför gynnar det alla kunder?

Kämpar ditt kontaktcenter med långa väntetider, ineffektiva processer eller svårigheter att integrera system?

När fantastisk kundservice blir en överraskning

När fantastisk kundservice blir en överraskning I en värld där man tror att botarna revolutionerar känner sig många kunder osynligare än någonsin. Trots ökade investeringar i digitala lösningar som ska…

Balansen mellan automation och mänsklig kontakt

Balansen mellan automatisering och människa: Den nya konkurrensfördelen i kundservice Nya EU-regler från 1 augusti 2024 kräver handling – men skapar möjligheter Den 1 augusti 2024 trädde EU:s AI-förordning i…

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet

Balansen mellan effektivitet och mänsklig äkthet När artificiell intelligens (AI) allt mer finns i vårt dagliga liv väcks frågor om autenticitet och värdet av mänsklig kontakt. Vi har i många…

Outsourcing av kundtjänst: Att skydda dina data

Att skydda din data vid outsourcing av kundtjänst Outsourcing av kundtjänst är mer än bara en kostnadsbesparande strategi. Business Process Outsourcing (BPO)-leverantörer erbjuder specialistkompetens, toppmodern teknik och tillgång till talanger…

Nyckelaspekter av GDPR för svenska företag

Vad innbär GDPR för svenska företag Som svensk företagsledare är det avgörande att förstå EU:s dataskyddsförordning (GDPR) om du hanterar data från EU-medborgare. Till skillnad från det lapptäcke av delstatsspecifika…

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice

Att frigöra AI:s fulla potential inom kundservice Artificiell intelligens (AI) förknippas ofta med chatbottar. Många chatbottar når fortfarande inte upp till förväntningarna. De är bristfälligt tränade och kan sakna integration…

Vilka alternativ finns för att skala upp kundtjänst?

Vilka är alternativen när kundtjänst behöver skalas upp? Hur säkerställer man att kundtjänst kan hänga med i företagets tillväxt och samtidigt förbättra den övergripande kundupplevelsen? Hur kan man kostnadseffektivt skala…
samarbete på jobbet

Medarbetarundersökning 2024

Medarbetarundersökning 2024: En framgångsrik balans mellan nuvarande styrkor och framtidens möjligheter Vår årliga medarbetarundersökning, genomförd mellan den 23 april och 12 maj med en svarsfrekvens på 74% och 107 svarande…
keyboard_arrow_up